Kako lahko vojni konflikt obravnavamo v razredu?

Kako lahko vojni konflikt obravnavamo v razredu?

To je vprašanje, ki lahko skrbi naše učence, zlasti če so na naši šoli učenci, ki izhajajo iz konfliktnih območij.

Tukaj je nekaj zamisli, kako to vprašanje obravnavati z vidika šolske klime in duševnega zdravja:

Poskrbite za duševno zdravje

Tudi če v vaši šoli ali razredu ni otrok, ki bi prihajali iz območij oboroženih spopadov, razmislite o vplivu medijskih zgodb in podob na vaše učence. Ne pozabite, da so od marca 2020 doživeli svetovno pandemijo, njene posledice in omejitve ter da živijo v svetu, v katerem mediji pretiravajo v svojih pripovedih in v katerem so, kar je še huje, vse bolj razširjene lažne novice, senzacionalizem in sovražni govor. 

Občutek, da se dogaja nekaj zelo resnega, medtem ko je že obstajal splošni občutek, da smo se začeli izvijati iz krize zaradi koronavirusov, je lahko za nekatere naše otroke zelo zaskrbljujoč ter vpliva na njihovo razpoloženje in učno uspešnost. To je dobro vedeti, da boste lahko ukrepali.   

Manj podatkov, več empatije

Mediji in geopolitični strokovnjaki nas preplavljajo s podatki o razmerah na območju konfliktov. Ti podatki so lahko koristni za boljše razumevanje problema, vendar razumevanje podatkov ni isto kot razumevanje ljudi. To, da sta dve državi v sporu, še ne pomeni, da sta sovražnici ali da se sovražita. Pravzaprav številni pogovori na ulici kažejo ravno nasprotno, zato je pomembno poudariti to podrobnost: včasih do vojn ne pride zato, ker se ljudje med seboj sovražijo, ampak so vojne tiste, ki sčasoma povzročijo sovraštvo med ljudmi.

Hitro rešite težavo

Ali so v vaši šoli otroci ali najstniki, katerih družine prihajajo iz vojnih območij? Ukrepajte hitro, ne ignorirajte situacije in ne čakajte, da se uredi sama. Oboroženi spopadi lahko povzročijo veliko stresa in brezupa tudi na daljavo. Če pustite, da čas mine, ne da bi se pogovorili s prizadetimi učenci in njihovimi družinami, je to lahko kontraproduktivno. Prizadeti situacijo občutijo na podoben način, kot žalovanje za umrlim bližnjim. Zato prizadetim nudimo podobno podporo, ki zagotavlja občutek normalnosti.

Diskretno pristopite k vprašanju

V šoli vsi vedo, kdo je kdo in od kod prihaja. Učenci, katerih družine izvirajo iz vojnih območij, lahko v tem času občutijo, da so pri pouku in v stiku z drugimi ljudmi nekako v središču pozornosti. Ta pozornost je lahko pozitivna in jim pomaga usmerjati čustva, lahko pa je tudi nezaželena in izzove negativna čustva. Bodite posebej pozorni na doživljanje in vedenje otrok ter jim pomagajte v kolikor kažejo potrebo po pomoči. 

Obravnava vprašanja s preglednostjo

Tabuji niso dobri, saj lahko povzročijo, da se težave zakoreninijo. Če ne veste, kaj storiti, vprašajte neposredno otroke ali njihove družine, če so zelo majhni. Morda se veselijo možnosti, da bodo o tem vprašanju razpravljali v razredu s svojimi vrstniki, ali pa jih ta zamisel strašljivo vznemirja. Drugi otroci se bodo morda morali o tem pogovoriti, da bodo razumeli. Popolnih rešitev ni, vendar nobena rešitev ne bo dobra, če vanjo ne bomo vključili otrok in mladih.

Nadzor nad spletkami in ustrahovanjem

Morda v vaši šoli že obstaja mnenje o tem, kdo so "dobri" in kdo "slabi", in govorice, ki temeljijo na predsodkih, kot so "vsi  so..." ali "Tisti ljudje so zelo...". Takšna ravnanja je treba čim prej ustaviti, saj so seme morebitnega ustrahovanja in nadlegovanja, ki ga bo pozneje težje nadzorovati.

 

UNICEF Slovenija zbira sredstva za pomoč otrokom, ki so ujeti v vojaški operaciji v Ukrajini. Pomagate lahko:

  • prek spletne strani
  • pošljite SMS s ključno besedo UNICEF10 na 1919 in darujte 10 € ali UNICEF5 in darujte 5 € za pomoč otrokom
  • z nakazilom na TRR SI56 0201 3025 9875 526, referenca: SI 00 41103, prejemnik: SLOVENSKA FUNDACIJA ZA UNICEF, PAVŠIČEVA 1, 1000 LJUBLJANA

Vir: Hablemos de мир: Paz se dice igual en ucraniano y en ruso | UNICEF

Na naslovni sliki sta beli zastavi miru z besedo "mir", napisano v ukrajinščini in ruščini.