Šole naj ostanejo odprte in naj bodo varnejše pred covidom-19

Šole naj ostanejo odprte in naj bodo varnejše pred covidom-19

Po mnenju Svetovne zdravstvene organizacije in UNICEF-a bi morale vse šole v Evropi in osrednji Aziji ostati odprte, poskrbeti pa bi bilo treba tudi, da bodo varnejše pred boleznijo covid-19

V šolo se kmalu vrača milijone šolarjev po vsej Evropi, kjer prevladuje zelo prenosljiva delta različica virusa SARS-CoV-2. Regionalni urad Svetovne zdravstvene organizacije za Evropo ter regionalni urad UNICEF-a za Evropo in osrednjo Azijo pozivata, naj šole ostanejo odprte. Z dodatnimi ukrepi, ki bi čim bolj omejili prenos virusa, pa bi bilo treba poskrbeti, da bi bile varnejše.

Med te ukrepe spadajo omogočanje cepljenja proti bolezni covid-19 za učitelje in drugo šolsko osebje, ki so del skupin ciljne populacije v nacionalnih načrtih cepljenja, ter obenem tudi zagotavljanje cepljenja ranljivih prebivalcev. Poleg tega je treba cepiti tudi otroke, starejše od 12 let, z že obstoječimi boleznimi, zaradi katerih obstaja bistveno več možnosti, da bodo zboleli za hujšo obliko bolezni covid-19. Drugi pomembni ukrepi so še: zagotavljanje izboljšav v šolskem okolju z omogočanjem boljšega prezračevanja učilnic, manjši razredi, če je to le mogoče, vzdrževanje fizične razdalje ter redno testiranje otrok in osebja.

»Zaradi pandemije je prišlo do zgodovinsko najbolj katastrofalne prekinitve izobraževanja. Zato je bistvenega pomena, da se poučevanje in učenje v učilnicah nemoteno nadaljujeta povsod po Evropi. To je izjemno pomembno za izobrazbo otrok, njihovo duševno zdravje in socialne veščine, saj šole otrokom pomagajo, da postanejo srečni in produktivni člani naše družbe,« je pojasnil dr. Hans Henri P. Kluge, regionalni direktor Svetovne zdravstvene organizacije za Evropo.

»Preteklo bo še kar nekaj vode, preden bomo lahko pozabili na pandemijo, naš glavni cilj pa mora ostati varno izobraževanje otrok v fizičnem šolskem okolju, saj bi jim v nasprotnem primeru odvzeli priložnosti, ki si jih zaslužijo. Vse države spodbujamo, naj šole ostanejo odprte, šole pa pozivamo, naj uvedejo ukrepe, s katerimi bi se čim bolj zmanjšalo tveganje prenosa bolezni COVID-19 in širjenje različic.«

Cepljenje v vse večjem obsegu za zaščito pred različico delta

Izjemno prenosljiva različica delta virusa SARS-CoV-2 je poskrbela za še več zaskrbljenosti in še dodatno zapletla letošnje odpiranje šol. Zaradi visoke pojavnosti covida-19 v skupnosti je vse bolj verjetno, da bo prišlo do prenosa bolezni v šolah. Zato si moramo vsi čim bolj prizadevati za to, da se prenos virusa omeji.

Podatki jasno kažejo, da cepljenje z vsemi potrebnimi odmerki enega od cepiv proti bolezni covid-19 bistveno zmanjšajo tveganje za hujši potek bolezni in smrt. Ko vas torej pozovejo, da se cepite, to tudi storite in poskrbite, da boste prejeli vse potrebne odmerke.

»Cepivo je naša najboljša obramba pred virusom in če želimo, da bi se pandemija končala, moramo hitro in pravično poskrbeti za še večji obseg cepilnih akcij v vseh državah, kar vključuje tudi nudenje podpore pri proizvodnji cepiva in razdeljevanje odmerkov, da bomo tako lahko povsod zaščitili najranljivejše sloje družbe. Še naprej pa moramo tudi nadaljevati z javnimi zdravstvenimi in družbenimi ukrepi, za katere dobro vemo, da delujejo, kamor spadajo tudi testiranje, sekvenciranje, sledenje stikov, izolacija in karantena,« je dejal dr. Hans Henri P. Kluge.

Skrb za varnejše šole je odgovornost, ki bi jo morala nositi celotna družba

Milena Marić je srednješolska učiteljica matematike iz srbske prestolnice Beograda, ki je prejela vse potrebne odmerke cepiva proti covidu-19. Povedala nam je naslednje: »Naše življenje je že skoraj dve leti zaznamovano z besedami »covid-19« in »poučevanje na daljavo«. Ko se je pandemija začela, se je šolski sistem v Srbiji hitro prilagodil na novonastale razmere. Učencem pa je primanjkovalo povezanosti, socializacije, sodelovanja pri delu, izmenjave idej v realnem času ter komunikacije brez tehnologije. Vem, da se bomo iz te situacije lahko izkopali le, če še naprej spoštujemo ukrepe za preprečevanje virusa in če se cepijo vsi šolniki.« Pomembno je torej, da se cepijo vsi šolniki, ki jim zdravstveni razlogi to dopuščajo.

Philippe Cori, namestnik regionalnega direktorja UNICEF-a v Evropi in osrednji Aziji, pravi: »Pandemije še ni konec. Vsi moramo prevzeti svoj del odgovornosti in zagotoviti, da bodo šole v celotni regiji lahko ostale odprte. Ne moremo tvegati, da bi morali otroci in mladostniki trpeti še eno leto prekinjenega učenja. Cepljenje in zaščitni ukrepi nam bodo pomagali, da se ne bomo vrnili v najtemačnejše dni pandemije, ko smo morali prenašati popolna zaprtja držav, otroci pa so se spopadali s prekinitvami v učnem postopku.

Otroci so tihe žrtve pandemije, tisti med njimi, ki živijo na robu družbe, pa so v njej izgubili največ. Še pred pojavom covida-19 najbolj ranljivi otroci niso obiskovali šole ali pa so v šolo sicer hodili, vendar so pri sledenju pouku zaostajali za svojimi sošolci.

Šola je bistveno več kot le zgradba. Šola je prostor za učenje, varnost in igro ter je kot takšna v središču naših skupnosti. Ko so šole zaprte, se otroci ne morejo učiti in preživljati časa s prijatelji, doma pa so morda celo priče nasilju. Pandemija je še dodatno poslabšala že tako nesprejemljivo situacijo, zato moramo zagotoviti, da se šole ponovno odprejo in tudi ostanejo varno odprte.«


Priporočila strokovnjakov

Da bi šole lahko ostale varno odprte, so Svetovna zdravstvena organizacija, UNICEF in UNESCO odobrili nabor osmih strokovnih priporočil, ki so jih razvili člani evropske tehnične svetovalne skupine Svetovne zdravstvene organizacije za šolanje med pandemijo bolezni covid-19.

53 držav članic, ki jih Svetovna zdravstvena organizacija uvršča v evropsko regijo, mora tako upoštevati naslednja priporočila:

1. Šole naj se zaprejo zadnje in odprejo prve.

  1. 2. Pripravi naj se strategija testiranja.

  2. 3. Zagotovijo naj se učinkoviti ukrepi za obvladovanje tveganja.

  3. 4. Zaščititi je treba duševno in družbeno blaginjo otrok.

  4. 5. Zaščititi je treba najbolj ranljive in na rob potisnjene otroke.

  5. 6. Izboljšati je treba šolsko okolje.

  6. 7. Otroke in mladostnike je treba vključiti v postopek sprejemanja odločitev.

  7. 8. Vpeljati je treba strategijo cepljenja, usmerjeno v zagotavljanje, da bodo otroci lahko ostali v šoli.