Dve tretjini otrok na svetu doma nima dostopa do interneta

Dve tretjini otrok na svetu doma nima dostopa do interneta

Poziv k odpravi digitalnih razlik, ki otrokom in mladim onemogočajo digitalno učenje in priložnosti na spletu

UNICEF-a in Mednarodna telekomunikacijska zveza (ITU) v najnovejšem poročilu opozarjata, da kar dve tretjini otrok na svetu - oziroma 1,3 milijarde otrok, starih od 3 do 17 let – doma nima dostopa do interneta.

Poročilo Koliko otrok in mladih ima doma dostop do interneta? ugotavlja primerljivo pomanjkanje dostopa tudi med mladimi, starimi od 15 do 24 let, saj jih kar 759 milijonov ali 63 % doma nima internetne povezave.

»Da toliko otrok in mladih nima internetne povezave doma, je več kot le digitalna vrzel - to je digitalni prepad,« je dejala Henrietta Fore, izvršna direktorica UNICEF-a. »Pomanjkanje dostopa ne omejuje le zmožnosti povezave otrok in mladih na spletu. Preprečuje jim sodelovanje v sodobnem gospodarstvu. Izolira jih od sveta. In v primeru zaprtja šol, kakršne trenutno zaradi COVIDa-19 doživljajo milijoni, izgubljajo tudi znanje. Povedano drugače: onemogočen dostop do interneta bo generacije mladih stal prihodnosti.« 

Zaprtje šol zaradi COVIDa-19 je prizadelo skoraj 250 milijonov učencev po vsem svetu, zaradi česar je virtualno učenje postalo realnost za več sto milijonov učencev. Za tiste, ki nimajo dostopa do interneta, je izobraževanje onemogočeno. Že pred pandemijo se je vse več mladih moralo naučiti temeljnih, digitalnih in podjetniških veščin, da bi lahko konkurirali v gospodarstvu 21. stoletja.

Poročilo ugotavlja, da digitalne razlike dodatno poglabljajo neenakosti, ki že delijo države in skupnosti. Otroci in mladi iz najrevnejših gospodinjstev, podeželja in držav z nižjimi dohodki še bolj zaostajajo za vrstniki in imajo zelo malo možnosti, da bi jih kdaj dohiteli.

Na svetovni ravni ima 58% šolajočih otrok iz najbogatejših gospodinjstev doma internetno povezavo v primerjavi z le 16% otrok iz najrevnejših gospodinjstev. Razlike obstajajo tudi med državami z različno visokimi dohodki. Manj kot 5 % otrok iz držav z nizkimi dohodki ima doma internetno povezavo, v primerjavi s skoraj 90 % otrok iz držav z visokimi dohodki.

»Povezovanje podeželskega prebivalstva v svetovni splet ostaja izjemen izziv,« je dejal generalni sekretar ITU Houlin Zhao. »Kot kaže ITU-jevo poročilo Merjenje digitalnega razvoja: Dejstva in podatki za leto 2020, veliki deli podeželja niso pokriti z mobilnim širokopasovnim omrežjem in malo podeželskih gospodinjstev ima dostop do interneta. Razlika pri sprejemanju širokopasovnega mobilnega omrežja in uporabi interneta med razvitimi državami in državami v razvoju je še posebej velika, saj skoraj 1,3 milijarde šoloobveznih otrok, ki prihajajo večinoma iz držav z nizkimi dohodki in podeželskih regij, tvega, da bodo izpustili izobraževanje, ker nimajo dostopa do interneta doma.«

Precejšnje so tudi razlike med regijami. Približno 60 % šoloobveznih otrok na urbanih območjih nima dostopa do interneta doma, v primerjavi s približno 75% šoloobveznih otrok v podeželskih gospodinjstvih. Najbolj so prizadeti otroci v Podsaharski Afriki in Južni Aziji, saj približno 9 od 10 otrok nima dostopa do interneta doma.

Regija                                 Otroci (3-17 let), ki nimajo internetne povezave doma

Zahodna in Srednja Afrika       95% - 194 milijonov  

Vzhodna in Južna Afrika       88%  - 191 milijonov  

Južna Azija                               88% - 449 milijonov 

Bližnji vzhod in Severna Afrika      75% - 89 milijonov 

Latinska Amerika in Karibi       49% - 74 milijonov 

Vzhodna Evropa in Srednja Azija 42% - 36 milijonov 

Vzhodna Azija in Tihi ocean       32% - 183 milijonov 

Svet                                       67% - 1.3 milijarde

Lani sta UNICEF in ITU začela z globalno pobudo za povezovanje vseh šol in lokalnih skupnosti z internetom, imenovano Giga. Giga je v sodelovanju z vladami identificirala več kot 800.000 šol v 30 državah. Giga sodeluje z vladami, industrijo, civilnim sektorjem in partnerji iz zasebnega sektorja, pri snovanju naložbenih priložnosti za kombinirano javno-zasebno financiranje za izgradnjo digitalne infrastrukture, potrebne za digitalno učenje in druge storitve. UNICEF želi odpraviti krizo izobraževanja in preoblikovati izobraževanje tako, da otrokom in mladim omogoči enak dostop do kakovostnega digitalnega učenja. Ključ do tega je univerzalna internetna povezljivost.

Čeprav poročilo UNICEF-ITU predstavlja zaskrbljujočo sliko, je položaj verjetno še slabši zaradi dejavnikov, kot so cenovna dostopnost, varnost in nizka raven digitalnih veščin. Po najnovejših podatkih ITU nizke digitalne spretnosti ostajajo ovira za učinkovito sodelovanje v digitalni družbi, mobilna telefonija in dostop do interneta pa ostajata predraga za mnoge v državah v razvoju zaradi velikih razlik v kupni moči.

Tudi kadar imajo otroci dostop do interneta doma, ga morda ne uporabljajo zaradi opravljanja hišnih opravil ali preživljanja družine z otroškim delom, pomanjkanja digitalnih naprav v gospodinjstvih, omejevanja uporabe interneta za deklice in neznanja, kako izkoristiti priložnosti na spletu. Obstajajo tudi izzivi glede varnosti na spletu, saj starši pogosto nimajo ustreznega znanja, da bi zaščitili svoje otroke.