Skoraj četrtina otrok na svetu živi v državah, ki so jih prizadeli konflikti ali katastrofe

Skoraj četrtina otrok na svetu živi v državah, ki so jih prizadeli konflikti ali katastrofe

Ocene kažejo, da 535 milijonov otrok – skoraj 1 od 4 – živi v državah, ki so jih prizadeli konflikti ali katastrofe, pogosto brez dostopa do zdravstvenih storitev, kakovostne izobrazbe, primerne prehrane in zaščite, opozarja UNICEF. Omenjen podatek opozarja na pomembnost poslanstva UNICEF-a, ki letos obeležuje 70 let dela za najranljivejše otroke. Slovenska fundacija za UNICEF bo obletnico obeležila v Muzeju iluzij v Ljubljani, ki ga bo v decembru za tri dni spremenila v UNICEF-ov Muzej realnosti.

Na globalni ravni v podsaharski Afriki živijo skoraj tri četrtine – 393 milijonov – otrok iz držav, ki so jih prizadele krize, sledita Bližnji vzhod in severna Afrika, kjer živi 12 odstotkov takšnih otrok. UNICEF je nove podatke objavil v času, ko obeležuje 70. obletnico delovanja za otroke (11. decembra). Obletnico zaznamuje tudi 70 let življenjsko pomembne pomoči za otroke, katerih življenja in prihodnost ogrožajo konflikti, krize, revščina, neenakost in diskriminacija.

UNICEF Slovenija bo obletnico obeležil z edinstveno izkušnjo, skozi katero bo mogoče v središču Ljubljane doživeti zgodbe otrok s celega sveta. Posebej za to priložnost bo Muzej iluzij v Ljubljani med 13. in 15. decembrom spremenjen v UNICEF-ov Muzej realnosti, ki bo na ogled za vse generacije in brezplačno. »Iluzije bodo spremenjene v prispodobe resničnega sveta, s katerim se mnogi otroci v državah v razvoju soočajo vsak dan. V svetu virtualne resničnosti, optičnih iluzij in drugih interaktivnih instalacij bodo lahko obiskovalci na primer doživeli potres, dan v življenju otroka na begu ali vstopili v dnevno sobo družine na drugem kontinentu,« je obeleženje pomembnega mejnika UNICEF-a opisal Tomaž Bergoč, izvršni direktor UNICEF-a Slovenija.

UNICEF je bil ustanovljen po drugi svetovni vojni, da bi pomagal otrokom v Evropi, ki so zaradi vojnih konfliktov, kriz in revščine preživeli najhujše grozote. »Pol milijarde otrok, ki živijo v državah, ki so jih prizadeli konflikti ali katastrofe, je številka, ki predstavlja močan opomnik, da naše poslanstvo postaja vse bolj nujno,« je povedal Anthony Lake, izvršni direktor UNICEF-a. Posledice konfliktov, naravnih nesreč in klimatskih sprememb otroke silijo, da zapustijo domove, ostajajo ujeti za bojnimi linijami in izpostavljeni tveganjem kot so bolezni, nasilje in izkoriščanje.


Fotografija: Leta 1946 v nekdanji Jugoslaviji si trije dečki delijo šolsko klop v mestu Karlovec na Hrvaškem. Avtor: UNICEF

  • Skoraj 50 milijonov otrok po svetu je zapustilo svoje domove – več kot polovica jih je domove zapustila zaradi konfliktov.
  • V manj kot enem letu se je v Siriji število otrok, ki živijo v obleganih predelih države, podvojilo. Danes skoraj 500.000 otrok živi na 16 obleganih območjih po državi, ki so skoraj popolnoma odrezana od trajne humanitarne pomoči in dostopa do osnovnih storitev.
  • V severovzhodni Nigeriji je skoraj 1,8 milijona ljudi zapustilo svoje domove, od tega skoraj 1 milijon predstavljajo otroci.
  • V Afganistanu skoraj polovica otrok ne obiskuje osnovne šole. 
  • V Jemnu so konflikti prizadeli skoraj 10 milijonov otrok.
  • V Južnem Sudanu 59 odstotkov otrok ne obiskuje osnovne šole, zaprta je 1 od 3 šol na območjih, kjer vladajo konflikti.
  • Več kot dva meseca po tem, ko je orkan Matthew prizadel Haiti, 90.000 otrok, mlajših od 5 let, še vedno potrebuje pomoč.

Krize, s katerimi se najranljivejši otroci srečujejo danes, ogrožajo velik napredek, ki je bil narejen v preteklih desetletjih. Od leta 1990 se je število otrok, ki so umrli pred 5. letom starosti, prepolovilo, več sto milijonov otrok pa je bilo rešenih iz revščine. Stopnja neobiskovanja pouka med osnovnošolskimi otroki se je med leti 1990 in 2014 zmanjšala za več kot 40 odstotkov. Kljub velikemu napredku je vse preveč otrok prikrajšanih zaradi spola, rase, religije, etnične skupine, ki ji pripadajo, posebnih potreb, revščine, težko dostopnih območij, kjer živijo, ali preprosto zato, ker so otroci. »Razvoj otrok – v kateri koli državi že živijo - je ključnega pomena ne le za prihodnost posameznika, temveč za prihodnost celotne družbe,« je poudaril Lake.


Fotografija: Leta 2016 otroci v Pamelapu v Gvineji v polni učilnici pridobivajo nova znanja. Namesto zvezka in svinčnika nekateri uporabljajo tablico in kredo. Avtor: Tomaž Bergoč, UNICEF Slovenija

V UNICEF-ovem Muzeju realnosti v Ljubljani bo mogoče iluzijo sreče otrok sveta spremeniti v realnost in se pridružiti UNICEF-ovem programu Starši otrok sveta. Gre za mesečne darovalce, njihove donacije pa otrokom v državah v razvoju omogočajo dolgoročno razvojno pomoč in takojšnjo pomoč kriznih razmerah.

Več o UNICEF-ovem Muzeju realnosti.

Oglejte si utrinke z lanskoletnega UNICEF-ovega Muzeja realnosti v Zagrebu: